Avovastaanottopalvelut ovat yksi
olennainen kehittämisen kohteena oleva palvelumuoto sotealan uudistuksessa.
Tässä yhteydessä vastaanottopalveluilla tarkoitan erityisesti sairaanhoitajan
pitämää laajavastuista vastaanottoa. Se sisältää päivystyksellisiä ja muita
akuuttiasiakkaita sekä kansansairauksia sairastavia asiakkaita palvelevan
vastaanoton.
Aiemmin (ja hyvin paljon vielä tänä
päivänäkin) vastaanottotoiminnalla on käsitetty lähes yksinomaan toimintaa,
jossa asiakkaat tulevat joko hoitajan yleensä terveysasemalla sijaitsevalle
vastaanotolle joko ajanvarauksella tai ilman. Vastaanottotilanteessa keskustellaan
joko ennalta sovitusta tai asiakkaan vastaanotolla kertomasta tarpeesta, esim.
sairastumiseen liittyvästä oireilusta. Hoitajan tutkimuksen ja hoidon tarpeen
arvion perusteella hoitaja sitten tekee hoitotoimenpiteitä (esim. kuumeen
mittaus, korvien tutkinta tms.) tai järjestää asiakkaalle ajan tai lähetteen
jatkotoimenpiteisiin, kuten lääkärin vastaanotolle tai laboratoriotutkimuksiin.
Paikan päällä tapahtuvan vastaanottotyön rinnalla hoitajan työhön saattaa kuulua
puhelimitse tapahtuvaa ohjausta ja neuvontaa tai vaikkapa
laboratoriovastauksista tiedottamista.
Jo pitkään on havaittu nykyisten
palvelujen riittämättömyys. Lääkärin vastaanotolle pääsyn vaikeus ja
suoranainen lääkäripula on ollut todellisuutta eri puolilla Suomea jo pitkään.
Nyt alkaa käydä yhä ilmeisemmäksi myös se, että sairaanhoitajan palveluja ei
pystytä tarjoamaan niin paljon kuin kysyntää olisi. Samalla on tunnistettu myös
palvelujen tehottomuus ja palveluvalikoiman niukkuus suhteessa tarjolla oleviin
mahdollisuuksiin, joista digitaalisuuden avaamat näkymät ovat ehkä
merkittävimmät.
Kun palveluja aletaan viedä yhä enemmän
verkkoon, se haastaa hoitajan osaamisen. Vaikka vahva kliininen osaaminen on
edelleen arvossaan, erilaisten teknologisten apuvälineiden käyttötaidot ja
ymmärrys niiden soveltamisen mahdollisuuksista hoitotyössä nousevat yhä
tärkeämmäksi osaamisen alueeksi. Vastatakseen tarkoitustaan palvelujen on
oltava siellä missä asiakkaatkin yhä useammin ovat, eli verkossa.
Palvelujen kehittämisessä on kuitenkin
tunnistettava asiakasryhmien keskinäiset eroavuudet. Liiketalouden puolelta
tulleet palvelumuotoilun ja asiakassegmentoinnin käsitteet ovat rantautuneet
sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Se, millä tavalla toteutettua
palvelua asiakkaat haluavat käyttää, vaihtelee asiakasryhmittäin. Toisaalta
asiakkaat omaksuvat uusiakin palvelun käyttötapoja, jos ne on hyvin suunniteltu
ja ohjeistettu ja asiakkaalle miellyttäviä käyttää.
Tavoitteena terveydestään aktiivisesti
huolehtiva asiakas
Olennaisena piirteenä nykyisten
terveyspalvelujen kehittämisessä on hoitopalvelujen painopisteen siirtyminen
laitoksista avopalveluihin. Tästä seuraa asiakkaan itsenäisyyden kasvu ja
entistä suurempi vastuunotto omasta hoidostaan. Samalla terveysalan
ammattilaisten roolissa painottuu aikaisempaa enemmän erityisesti asiakkaan
ohjaaminen omahoidossaan ja ammatillisen asiantuntemuksen tarjoaminen asiakkaan
tueksi.
Yksi tärkeimmistä osaamisen kehittämisen
kohteista lieneekin jatkossa oman ammatti-identiteetin muokkaaminen.
Hoitotyössä terveydentilan arviointiin ja sopivien hoitotoimenpiteiden
toteuttamiseen liittyvien taitojen rinnalla hoitajan tulee nähdä itsensä
asiakkaan tukena ja motivoijana, kunkin asiakkaan yksilöllisten voimavarojen
puitteissa. Sairaanhoitajan tärkeä ammatillinen osaaminen on tarjota kullekin
asiakkaalle riittävä tuki – tämä tapahtuu vain tunnistamalla asiakkaan
toimintakykyyn ja tilanteeseen liittyvät tekijät.
Hoidon painopisteen siirtyminen
sairaaloista ja muiden laitosten ulkopuolelle asiakkaiden koteihin ja muihin
avopalveluympäristöihin etenkin terveysalan professionaalisuutta kuvaavat
ulkoiset merkit (hoitohenkilöstön vaatetus, sairaalaympäristö potilashuoneineen,
potilasvaatetus ym.) katoavat, mikä osaltaan muokkaa asiakas-ammattilainen
–vuorovaikutussuhteen luonnetta. Suhde tasavertaistuu ja etenkin asiakkaan
kotona on toimittava pitkälti asiakkaan ehdoilla, mikä saatetaan kokea
haastavana. Toisaalta silloin saadaan runsaasti autenttista tietoa asiakkaan
kokonaisvaltaisesta tilanteesta. Tämä tieto toimii arvokkaana perustana
relevanttien ja mahdollisten toimenpiteiden suunnittelemiseksi yhteistyössä
asiakkaan kanssa. Tällä on myös asiakasta motivoiva vaikutus.